سهشنبههای مهدوی؛ حرکتی خودجوش که حلاوت انتظار را دو چندان میکند
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۱۰۸۷۴۷
به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: سهشنبههای مهدوی حرکتی خود جوش و اجتماعی برای یادآوری عزیزترینی است که در این دل مشغولیهای زندگی غریبترین شده است. این طرح با عنایت حضرت صاحب الزمان (عج) باعث چشاندن نمکی از طعم زندگی مهدوی به جامعه میشود. برگزاری طرحهایی همچون طرح مردمی سه شنبههای مهدوی موجب استمرار همدلی، همبستگی و فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و گروهی در جامعه میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امیرحسین همتی از مجریان طرح سهشنبههای مهدوی درباره نحوه راه اندازی این طرح میگوید: طرح سهشنبههای مهدوی از نیمه شعبان سال گذشته و با توزیع شربت و آب خنک میان شهروندان تهرانی آغاز به کار کرد.
وی با بیان اینکه برگزار کنندگان این طرح همزمان با ماه مبارک رمضان سال ۹۶ طبق منویات مقام معظم رهبری بستههای افطاری ساده را فراهم کردند، افزود:در آن مقطع توان افطاریهای گسترده و روزانه به دلیل هزینههای چشمگیر وجود نداشت و بنا شد هفتهای یکبار افطاریها به نیت سلامتی امام زمان (عج) میان مردم توزیع شود.
همتی با اشاره به اینکه آن جمع اولیه با مبالغ شخصی خود توانستند ۲۰۰ بسته افطاری ساده را در هفتهی اول ماه مبارک رمضان فراهم کنند، گفت: مردم با کمکهای خودجوش خود، افطاریهای هفتههای بعد را در اختیار گرفتند و تعداد بستههای افطاری به ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ رسید و بعد از این ماه هم با توجه به بازخوردی که از مردم داشتیم؛ تصمیم گرفتیم این عمل در طول سال تداوم داشته باشد.
به گفته این فعال اجتماعی اعضای کمپین سه شنبههای مهدوی شاخصههایی برای این کار مشخص کرده اند که شاید برای آنها سخت باشد؛ اما برای مردم لذت بخش است. آنها تلاش میکنند با طرحهای نوآورانه با شکل و شمایل امروزی حس محبتی که دارند را به مخاطب منتقل کنند.
همتی تاکید کرد: در میان افرادی هم بودند که در همان هفتههای ابتدائی اجرای طرح خودشان به خدمت و میزبانی در سه شنبههای مهدوی پرداختند. نیت اعضا این بود که به مرور زمان بتوانند این طرح را گسترش دهند و با معرفی در سراسر کشور آن را اجرا کنند.
برخی از کارشناسان حوزه فرهنگی معتقدند هدف از طرح سه شنبههای مهدوی محبت و خدمت به مردم است و این خدمت نذر سلامتی امام زمان (عج) میشود و به واسطه آن محبت در دلهای مردم بیشتر میشود. در این طرح هر فردی با هر توانی که میتواند خدمتی را ارائه میدهد و سادهترین و ابتداییترین این خدمات هم پذیرایی از مردم است.
همتی درباره اینکه چرا این طرح در روزهای سه شنبه برگزار میشود، گفت: زمانی که شخصی میهمان و مسافر عزیزی دارد که منتظر رسیدن آن است از چند روز قبل شروع به انجام تدارکات و ضیافت آن میهمانی میکند؛ چرا که مشتاق دیدار اوست. از روز سه شنبه تا جمعه هم ۳ روز وقت است؛ یعنی اگر از سه شنبه تلاش کنیم که شهرمان را زیبا شود و مردم را خوشحال کنیم و این نوید را بدهیم زمانی که امام زمان (عج) ظهور کند جمعهای میآید که یکی از این سه شنبهها قبلش بوده و ما میتوانیم با این خدمت، کمک و محبتمان را نشان دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین علی صدیقی پاشاکی کارشناس مذهبی نیز درباره این طرح اظهار کرد؛ اساس کار سه شنبههای مهدوی اساس خوبی است؛ این که ما در یک دورهای بخواهیم یک جنبشی را راه اندازی کنیم و در واقع مردم را به سمت و سوی مهدویت و معنویت حرکت بدهیم که نیاز امروز جامعهی ما است این فعالیتها بسیار خوب و مورد نیاز و یک نوع جهاد است.
وی با بیان اینکه جهاد اجتماعی، فرهنگی و مذهبی هر چقدر هم بیشتر و فراگیر شود مناسب است، افزود: در این جنبش و کمپین باید آسیب شناسیها (چالشها و شبهات) را در ذهن مردم حل کرد و باید حواسمان باشد که خللی بوجود نیاید، یک گروهی در کنار این غرفهها شکل گیرد برای کارهای معرفتی و شبهات مهدوی و احکام، بنیادهای معرفتی این کار را استخراج و تبیین کنیم و آموزش دهیم.
حجت الاسلام و المسلمین حیدرلکی کارشناس فرهنگی نیز درباره طرح سه شنبه های مهدوی گفت: خدمت به امام زمان (عج) آن هم در حد توان و سعی و جدیت در این راه، تکلیف و وظیفه مومن است، بی تردید خادمین دوران ظهور، همان خادمین دوران غیبت اند که اهداف امام علی (ع) را سر لوحه زندگی خویش قرار داده اند.
وی تصریح کرد: حق امام زمان (عج) بر همه بندگان به ویژه شیعیان حق حیات است که این حقوق عبارتند از: نرنجاندن قلب مبارک حضرت، پاسداری از آرمانهای او، مجاهدت در راه دفاع از او، جان نثاری در راه تحقق خواستههای او است که ادای این حقوق برای شیعه حق شناس در راستای حفظ دین و ایمان خویش، منفعتهایی را برایش حاصل میکند.
این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: حضور یافتن و نشستن در مجالسی که امام عصر (عج) در آن یاد میشود ارزش بالایی دارد که طبق فرموده امام رضا (ع) هر کس در این محافل بنشیند که امر ما در آن زنده میشود دلش نخواهد مرد.
وی گفت: بر پا نمودن این مجالس در زمانه ما واجب است، زیرا که مردم حاضر بیشتر در معرض انحراف و گمراهی هستند. پس این گونه کارها از شیوههای یاری آن حضرت است و اگر به صورت جمعی و گروهی برگزار شود؛ تاثیر بیشتری دارد.
بیاییم به نیت یاری امام زمان (عج) و خدمت به آن حضرت، در عزت بخشیدن به جامعه شیعه کوشاتر از پیش گام نهیم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۱۰۸۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
روزنامه جوان در مطلبی از افزایش احتمال تعطیلی شنبه ها انتقاد کرد.
این روزنامه نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد. عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.